torsdag den 28. juni 2007

Om lange dage og for lange skraldebiler

20 år.... så længe siden er det, siden sidst....at jeg klokkede i det med et køretøj.
20 timer..... så længe siden er det, at det skete igen.

Man siger at forskellen på drenge og mænd, er størrelse på deres legetøj.
Da jeg var "dreng"(-erøv) på 18 havde jeg en meget stor, og desværre også meget brun Ford Granada stationcar, med 6-cylindret 2,3 liter motor (Yeahh).
Noget af et skrummel at køre rundt i, men det var min første bil, og den kostede kun 16.800 (solgt igen for en tusse).
Dengang lavede jeg en lille bitte smutter, glemte at se mig for (tror jeg nok) og kørte en lille bitte smule ind i en forbipasserede bil på en P-plads i Struer. Skaden på modpartens bil blev dengang opgjort til cirka 5000,- af forsikringen og jeg selv måtte skifte et blinklys på Granadaen til 75 kroner hos en ophugger.

Nu er jeg så blevet een af de voksne mænd, på 38, med noget lidt større og betydeligt dyrere legetøj. I går var jeg ude på eet af mine mange afløserjobs for Marius Pedersen. Jeg kører dagrenovation, og havde til det formål en meget stor Scania lastbil som skraldevogn. Så'n en fætter koster vel halvanden million vil jeg tro.
Sådan en størrelse er knapt så elegant at komme rundt med inde i den lille by Bramming. Mange steder skal man bakke ind, for ikke at skulle bakke ud i trafikken igen.

...kan du se hvor jeg er på vej hen med denne fortælling?...)

Det gik, som så mange gange før, rigtigt fint. Dagen starter kl 4.30 og i går (27/6-07) stod regnen ned i stænger og det blæste et enndnu u-optalt antal pelikaner. Først nogle ture rundt i boligkvarterer og på landeveje og samle ind. Ikke noget problem, masser af bakning og det hele, og fri bane overalt.


Men så... ak & ve... skulle vi ind til en stribe rækkhuse. Umiddelbart var der sådan set masser af plads til at bakke ind på, men mørkt og dårligt vejr (og elendig arkitektur, vil jeg påstå) gjorde at jeg holdt god afstand til husene...og selvfølgelig kom jeg så ind i hækken... suk..bande bande... rode rundt imellem 8 - 10 valgfrie gear...frem igen...rette op... tage seriøst sigte på husmuren i stedet i højre sidespejl, og så ellers langsomt tilbage endnu en gang....

.....man skal hele tiden kigge skiftevist højre/venstre spejl for at ku' køre lige bagud, og passe på børn, hunde, knallerter & katte. Så det gjorde jeg - omhyggeligt og samvittighedsfuldt... og så, daa jeg lige havde vendt blikke mod venstre sidespejl, gav det et lille bump-knirk.

"Bump-knirk....???" Tænkte jeg så..kiggede i højre spejl, men der var intet at se, så jeg satte i første (af 8 valgfrie gear) og koblede til...... og hvad så jeg i spejlet...næsten i slowmotion?.... en meget bred udhængende tagryg der bevægede sig sammen med mit øverste hjørne af lastbilen...efterfulgt at et meget stort KNÆK! og så væltede hele murstenshjørnet af huset sq sammen.....med husnummer 11-18 og det hele!!

(stilhed).....

(mere stilhed).....

"Nå!"..sagde min makker i telefonen til chefen, som han netop alligevel havde i røret.
"Bo er lige kørt ind i en hus, så jeg tror lige du er nødt til at komme og kigge på det...hvad?...nej,nej!...der er ikke sket noget med os...ja... vi ses!"

Der var ingen hjemme, men det kom der.. Heldigvis var der ingen der blev hysteriske hverken min chef, eller husejeren. "det er jo hvad der kan ske, det har vi allesammen prøvet, og nu er du ikke alt for chokeret" - Det var ordene fra Chefen, da han kom..... og så tog han sig af resten af forsikringsspørgsmålet med husejeren, og jeg kørte (meget meget meget forsigtigt) resten af indsamlingsturen med min makker.

Jeg kender ikke prisen på husrepparationen, men det er garanteret langt over 100.000... til gengæld kan jeg med glæde meddele, at et blinklys på en Scania ikke tager skade af, at blive pløret igennem en mur, så jeg slipper da for en tur til ophuggeren.

Nu skulle der så gerne gå 20 år igen, før jeg kører ind i noget.

Og arbejdsdagen?...jo den blev fra 04:30 til 21.00... så idag er jeg træt..og lettet over, at der ikke skete personskade, og over atjeg stadig har job hos Marius Pedersen, selvom jeg ikke kunne bakke helt udenom huset....
...men jeg vil nu til enhver tid påstå, at en meget bred tagryg - på et hus med fladt tag -som har samme farve som mustenene, ikke er så let at se, i et vådt og mørk sidespejl i højre side - og derfor må være en arkitektonisk brøler.

Tak for at du læste med.

Bo'en

4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Nej satan da - det er edermame en skidt start på en dag der bare blev værre og værre hva?

Men som du selv siger - godt der ikke skete personskader eller noget. I min øjne har skraldemænd i forvejen et ry for at køre lidt vildt og stærkt i de der kæmpe vogne, men det kan jo også ske ved rene uheld, og ikke fordi man er uforsigtig.

Og hey, når du næste gang laver skade om 20 år snakker Johan og Maja sikkert om hvorvidt du stadigvæk kan beholde dit kørekort, sådan som du kører. "Måske skulle vi få ham undersøgt hos lægen" siger de så ;-)

Boa sagde ...

Hæ Hæ. Tak for medfølelsen. Og ja, der er osse skraldemænner der kører ret vildt og blodigt i deres vogne. Jeg var så ikk' een af dem, for det kunne slet ikk' la' sig gøre i den skrammelkasse, og jeg ku' nu heller aldri' finde på at "køre råddent" i biler med firmalogo på.

Boa

Marianne sagde ...

Fik historien fortalt af Jokih, men stadig underholdende at læse! Ja, man skal sgu aldrig købe et hus med fladt tag....du skulle da bare have givet den fuld gas og leget "Extreme Makeover"!;-) Nej, godt ingen kom til skade, og din chef lyder som en straight up guy.

Boa sagde ...

Hej, Marianne.
Hæhæ, sjov idé med extreme makeover tingen...men den går nok ikk' i Bramming :)..og ja, chefen er sq cool nok...han er sikkert vandt til det (arme mand)

Boa