søndag den 1. juli 2007

Om at være freelancer og om flere lange arbejdsdage

Når man, som jeg, har valgt at leve et freelanceliv, hvor man ikke er bundet til et fast job, men i stedet læner sig op af dagpengesystemet i perioder, for at kunne sige højt og rungende "JA!" til alle de underlige, fede, sjove, hårde, og spændende jobs der er "derude, ja så dumper der godtnok mange sjove opgaver ned i turbanen.

Den opmærksomme læser ved jo allerede at jeg hovedsageligt er lydmand, og at det er den hylde jeg har valgt at lægge mig på med alle fordele og ulemper der er i den brance. Heldigvis flest fordele, som f.eks. at få lov til at arbejde med både de store & de små i rockbranchen. Hvis jeg skal lave lidt namedropping, så har jeg jo både arbejdet med Volbeat, Lisa Ekdahl, Lasse & Mathilde, The Alpine og også med masser af kendte skuespillere - og her er jeg nok mest stolt af en voiceover jeg optog med Henning Jensen - ja, ham med "Jyllandsposten...hvis de vil viiiide mere" og "En Henning i pressening reklamerne fra Gøl".

Jeg har også påtaget mig det lidet opreklamerede job som skraldemand - med hvad dertil hører af grimme lugte, grimme mødetider (04:30) grimme oplevelser (se forrige indlæg på blog'en) men også velbetalt og ikke mindst super rare kolleager.

Hvis min chef, Anders Nyborg tilfældigvist læser med her, skal det dog ikke være en hemmelighed, at det er TEATER jeg elsker, lever og ånder for.

...men det er slet ikk' det det handler om.
Idag skal det handle om det sjove opkald der kom fra vikØrservice i Varde torsdag formiddag.

"Bo, jeg har en sjov og nem opgave til dig fredag aften"
"Jow jow, hva' det da?"
"Jo du skal køre en sættevogn til Hannover"
"Æh..Hannover? som i Hannover 350 kilometer nede i Tyskland?"
"Ja, du skal bare køre den derned, holde en pause og så køre hjem igen"
"Øh..javel, ja. Det lyder jo let nok, hvad skal jeg køre med?"
"Duer"
"........?"
"Hallo? Bo?"
"Fnis.. hø hø.. Duer?.. Er de frosne?
"Nej neej.. det er brevduer, du skal bare køre derned og så skal de slippes løs,
og du får en makker med, der hedder Lauritz - han kender turen... er du frisk?
"Ja da! selvfølgelig. hvornår skal jeg møde?"
"Klokken 22...så'n cirka... hos Meldgaard i Aabenrå"
.
.
.
Det gjorde jeg så. Stod klar klokken 22, i øsende regn, med kaffekande, masser af smøger, pas, truckerattitude og Visakort - blot for at få at vide at:

1) Vi er ikke færdige med at pakke
2) vi ved ikke om du overhovedet skal afsted fordi..
3) vi mangler en trækker til een af sættevognene, samt at
4) hvis vi ikke finder en trækker, så skal du nok til Sverige i stedet...men stadig med duer.

Hø Hø... hvor svært er det at finde en trækker? Jeg mener, de er altså så store, at min Peugeot 306 kan ligge under passagersædet, ved siden af kaffemaskinen!














.... De fandt den dog og jeg skulle alligevel til Tyskland, med Lauritz og med duer. Vi kørte kl ca 00:20...stadig i øsende regn. Det var nu feeeedt at komme i en ordentlig TRUCK. En splinter ny MAN(kun 403.867 kilometer på klokken) med 16 gear fartpilot, mere elktronik end i min egen samling - flere af disse turde jeg ikke engang pille ved, 17millioner cylindre og 17 gazilliarder heste og et display der på høfligt tysk fortalte mig, at der var ABS problemer med sættevognen og som også fortalte, hvis den syntes jeg skulle vælge et andet gear .. YEAH BABY!..nu mangler jeg vist bare sikkerhedstræsko uden hælekapper, så' stilen vist hjemme..hæhæ.

Vi var nede i Hannover cirka 4 timer senere og der tro'de jeg så lige jeg skulle have 2 timer på øjet inden vi skulle hjem igen...
Men nej nej..sør'me om vi ikke skulle kravle rundt på stiger og hive presenninger af sættevogne, fjerne vandskåle fra duekurvene og også hjælpe med at slippe dem løs på tid?.. jo jo... skal lige love for, at det giver solformørkelse, når 3000 duer lætter på een gang...og skal oss li' love for, at de kan både skide stort og lægge æg på 4 timer..host host!

So..no rest for the weary, as they say... jeg var noget klatøjet, da vi vendte lastbilerne rundt, for at køre hjem igen. Vi aftalte dog, at ta' ind på et truckstop og få noget morgenmad på vejen, men uerfaren som jeg var, kom jeg forkert ind på pladsen og kunne ikke liiige bakke en 18 meter sættevogn ind mellem to meget gejlede Volvo'er med to meget store og meget tatoverede chauffører i... så jeg stak af og skrev til æ' makker, at jeg tog det næste stop i stedet. Det gjorde han ikke, så fra 100 km syd for Hamorg og resten af vejen hjem var der kun mig og TomTom og Delta Radio....jeg så aldrig Lauritz igen... måske tog han et hvil, måske hang han fast i køen, som Regina fra Deltaradio med glad og overdrevet frisk stemmeføring fortalt, blev længere og længere...

For at gøren en efterhånden lang historie kort, så sad jeg i kø i en time syd for Hamborg, prøvede at finde Elbbroen, da jeg ikke måtte tage tunellen mellem kl 5 og 23 - kiksede den jagt totalt efter en meget snørklet tur gennem et hjørne af Hamborg, susede gennem tunellen alligevel (i karavane med andre ligeglade chauffører) Nåede til Aabenraa en helt time senere end beregnet og var hjemme klokkenjegvedikkehvad, efter at have været vågen i cirka 30 timer... 6 timer på sofaen var nok til at få mig så levende at jeg kunne gå i seng, og 12 timer senere stod jeg op og var nogenlunde frisk (det er så idag, søndag den 1. Juli)

Når man, som jeg, har valgt at leve et freelanceliv, hvor man ikke er bundet til et fast job, men i stedet læner sig op af dagpengesystemet i perioder, for at kunne sige højt og rungende "JA!" til alle de underlige, fede, sjove, hårde, og spændende jobs der er "derude, ja så dumper der godtnok mange sjove opgaver ned i turbanen.

Denne var een af dem og jeg er frisk på en tur mere af samme slags, hvem ved? Måske skal jeg næste gang køre til Spanien efter Bambini Tomatos?.. Jeg er klar! bare kom med det!

...tak, Til Erik Høirup, som hjalp med at få købt et tysklandskort til min TomTom.

Tak, til dig, fordi du læste med.

Bo'en

Ingen kommentarer: