tirsdag den 28. august 2007

when it rains, it pours

Eller som man siger her hjemme, een ulykke kommer sjældent alene.

Nu er det dog ikke ulykker, men lykker, vi skal snakke om idag.

Den opmærksomme læserv ed jo, at jeg har været ude og lege lydmand igen i lørdags, og allerede nu kommer resultatet.
Jeg blev her til morgen ringet op af Victory Tour Productions: "Om jeg kunne arbejde for dem kommende fredag og lørdag?"

"Ja, lørdag er jeg jo så optaget, da jeg skal op og afvikle SP, Just & Frost i Viborg, men hvad han da havde til mig fredag?

"Nåeh, det er et job på Rømø, orkestret hedder One Two"

(holder begejstringen i stemmen i ro, og svarer) "Jow den tror jeg da nok, jeg liiiige kan klemme ind..." (fnis)
Day'm.. ONE TWO!... sk'l da li' love for, at det er noget andet end lokale Jazz-aftener på Paletten... Så det ser jeg da i DEN grad frem til, og håber lidt, at de ikke har lydmand med selv... for så bli'r det your's truly der får lov til at mixe lyden på drømmepigerne fra mine unge dage.. hæhæ.

Nå, men der er mere i lykkeposen... vi spoler lige tilbage til i går eftermiddag:

Fruen & jeg kommer tøffende stille og roligt afsted - minding our own business - i Kvickly - da vi bliver kontaktet/overfaldet af en orangefarvet tåge på speed, der i første omgang godt kunne forveksles med Tigerdyret(grundet farve & tempo)

Det viser sig dog, at være en meeeget flink og højt gearet ung mand - vi kunne kalde ham Kaspar K... han ville så'n set bare ha' lov til at forære mig en ny telefon.
Plinngg!!!!!! sagde mit luskometer da visreren røg i bund.... "der må ligge noget under- there's no such thing, as a free meal"

Kaspar K var sælger for 3 mobil og havde lige nu et godt tilbud:

-"Hvad er dit job?"
-"Jeg er lydmand?"
-"Jamen SÅ skal du da ha' en sort Nokia..det er liiige dig!"
-"Æh hæh...joe dehh... hva' er't for een da?"

(Flår pakken op på en splinter ny mobil)

"DeterenNomiak6288medheleballadenogdeneropdateretiforholdtildengamleoghvisduskiftertil3nusåfårdutelefonengratisogdetkosterkun200ommånedendenæste6måneder"

-"A...ha.... ve' du hva'? Vi går lige ind og køber den farvepatron vi kom efter, så kan vi snakke om det når vi kommer tilbage, ikda?"

...og det gik jo hverken værre eller bedre, end at både Fruen & Jeg kom hjem med en spritny mobiltelefon hver, og om 6 måneder, så skifter vi da bare tilbage til CBB hvor vi ER så glade for at være.... nu venter vi så bare på, at vores gamle telefonnumre bliver overflytet, så vi oss' ka' bruge de små tekniske vidundere til andet end kameraer.

Til sidst, for der skal jo helt være 3 ting i lykkeposen, så kom der invitation til sæsonstart og sommerfest fra Odense Internationale Musikteater idag, så Teatersæsonen starter for mit vedkommende den 16. september.. ye-haaaw

Tak fordi du så'n lissom læste med ikk'

Boa

søndag den 26. august 2007

Om Skagen og Drama Queen

Ja... det var så en af de ting jeg havde glædet mig til, jfr. forrige indlæg.



Jeg var i Skagen i weekenden - lørdag den 25. august for at lave lyd på Turn on Tina i Skagen Badmintonhaller.... jeg havde fået jobbet ad omveje.Forstået på den måde, at jeg var hyret af IVNI, som havde videreudlejet mig til Victory Tour Production. Interresant konstruktion...men slet ikke dårligt, da jeg nu kan sige at jeg har fået en slags agent, hæhæ.



Jeg ANEDE ikke hvad jeg gik ind til, da jeg ikke vidste hvem arrangøren var, hvem der skulle høre bandet, jeg kendte ikke lydfirmaet jeg skulle arbejde for, og der var fa'me langt derop fra Ribe (365 kilometer).



Anyway, jeg landede ved de førnævnte haller kl 13.30 og lydfirmaet Victory Touring Productions' folk ankom punktligt med lastbil med anlæg.


Det viste sig, at det var en lukket fest for Colorline's personaler (allerede nu burde der danne sig et billede i den opmærksomme læsers hovede, af 1500 standerstive plakatfulde nordmænd & svenskere, samlet på eet sted) ... det var ikke helt u-underholdende kan jeg godt fortælle.


Anlæget var stillet op på små to timer, det var en helt enkel sag med en 32 kanals MIDAS Verona mixer...





(Er den ikke pæææææn?)




...samt, det sædvanlige outboard, (rumklang - delay - compressors, gates m.v.) og en stor stak påæn fortæskede men ellers rimeligt vellydende EAW højttalere og en god, sund og kraftfukd stak LAB forstærkere til at drive det hele med.
Jeg havde faktisk taget billeder af det hele men den der )(/&&%#¤¤# telefon bil ikk' li' snakke sammen med min PC for tiden, så deeh.



Orkestret ankom og der var lydprøve, som blev afholdt under meget afslappe, og til tider helt løsslpuppen munterhed - ja, det var virkelig nogle heltnedepåjordencool musikere, og Peter, Bedre kendt som Drama Queenfra MGP var både u-krukket, flink & ikke særligt høj, da han hverken var i Drag, høje hæle, eller meterlange fuglefjer.


Kl 18:00 var lydprøven ovre og så skulle der ellers bare fises tid af til kl 22.30 hvor vi skulle spille.... den tid blev feset af på sportshallens hårde bænke, med kildevand, kaffe, smøger og et håndklæde som hovedpude til middagsslummeren..... i den her branche lærer man, at sove hvor og hvornår der er tid til det, og larmende omgivelser er ingen hindring.


Eller....jo... PLUDSELIG skaljegdaligelovefor, at jeg røg op...der lød noget der mindede om en jumbojet, der landede...det var så Diskoteket dr også skulle spille i hallen, som lige skulle tune anlægget... og hold da op... deres anlæg var sq større end vores..sådan fysisk set i hvert fald...men det var hjemmebyg det hele - det er døwlme længe siden jeg har set en ægte autentisk piezo-diskant i et anlæg... tro'de faktisk ikk' de eksisterede længere...men det gør de, og de lyder stadig lige rædselsfuldt.. hahaha....ja, og så hjal det jo heller ikke på lyden, at de guhjælpemig computerafviklede al dres musik. det er der jo så ikke som sådan noget særligt galt ved... men MP3-filer??? - på et kæmpe PA-anlæg??? Uha uha, tsk tsk tsk, resultatet er stort set det samme, som når man blæser et billede taget på mobiltelefonen, op på en 42 tommer plasmaskærm... ikke kønt.


Nå... det var et sidespring.

Vi kom igang med koncerten de obligatoriske 15 minutter for sent (med vilje) og Turn On Tina ved godt hvordan man sælger varen... de spillede tight, Peter lød så tæt på Tina Turner, så man let kunne tage fejl af ham og originalen. Alt i alt ganske imponerende, og publiken dansede som gale til det... så det var jo perfekt.


Efter 2 x 50 minutters musik og overvældende tak&ros fra hele orkestret, samt deres baggearsmand var det tid til nedpakning... hele molevitten var pakket ned kl lidt i tre søndag morgen og så var det jo blot at hanke op i den bette Peugeot og vende næsen sydpå.

Jeg kørte så langt som til Ejer Baunehøj, så måtte jeg give op og tage halvanden times søvn i bilen på rastepladsen dér.


Jeg var hjemme kl 8.30, præcist 24 timer efter at jeg var startet, så den stod på franskbrødsmad + et glas mælk og så på hovedet i seng, tl Lise kom hjem fra arbejde.


..... Idag mandag har jeg fået besked fra INVI om, at de meget gerne både vil og kan skaffe flere lydjobs til mig, så det glæder jeg mig til.


Ja...det blev lidt teknisk, men tak, fordi du alligevel læste med.

Boa

mandag den 20. august 2007

Glæder mig

Yey!



Nu er det snart tid!



Og jeg har glædet mig, har jeg så.



Imorgen d. 21/8 er sidste arbejdsdag hos Marius Pedrsen i denne omgang.


Det er nu ikke det jeg har glædet mig til, for jobbet er skam fint... kolegaerne er rigtigt flinke...men man skal bare så pokkers tidligt op, og selvom jeg godt kan stå tidligt op, så er klokken 3:20 altså ikke noget der er helt vildt let for så'n en gammel mand som mig.



I overmorgen starter jeg på Kursus. AMU (Gud bedre det).


Farmand skal have gaffeltruckcertifikat... jow jow.


Det er nu heller ikke det jeg har glædet mig til. For selvom det er selvvalgt, så ved jeg, at jeg skal gennemstå næsten to uger med inkompetente, ligeglade, udbrændte, og indifferente lærere. men det skal nok bli' godt at få endnu et kursusbevis i AMU-mappen, sammen med svejsebeviset, skkerhedskurset og chaufførbeviserne.



I starten af september skal jeg - igen- på AMU. Denne gang et to-dages køre/hviletidskursus. Det glæder jeg mig til at få frisket op, for det er da godt nok en jungle at finde rundt i.



Næh, det, som jeg VIRKELIG glæder mig til, er at teatersæsonen starter hos


Odense Internationale Musikteater.



Vi starter prøver søndag den 16. september. Ja... altså... prøver og prøver... det er nu så meget sagt, for vi starter faktisk med en OIM-sommerfest. (Sccczhåååål!)


Men om mandagen.... Dér starter vi prøver.


Vi skal i første omgang genopsætte hitforestillinen "The Ancient Mariner", som er en musikificeret version af Samuel Taylor Colerige's digt af samme navn. Digtet blev skrevet engang i 17-hundrede-og-noget, og er en fortælllng om alskens pinsler og ulykker der regner ned over et skib og dens besætning, da en ung sømand (the mariner) skyder en Albatros, blot fordi han kan. Albatrossen har altid symboliseret held&lyke for søfokene, så man kan vel egentlig godt sige, at den unge mand gør godt og grundigt i nælderne ved dén lejlighed.



Forestillingen skal spille på Radialsystem V (fünf) i Berlin. Så vi skal rigtigt ud og køre langt, arbejde længe, snakke tysk, drikke Bier og spise Bockwurst, og imponere den kulturele del af Berlin med vores kunnen... Det bliver bare så sjovt at være med til, så det er DET jeg glæder mig til.



Derudover, så pusler sjæfen med en ny forestilling, som jeg sikkert ikke må fortælle noget om, men den betyder under alle omstændigheder, at jeg har fast arbejde med mit absolutte yndlingsjob, og også det job jeg identifierer mig med, helt indtil et stykke ind i december måned... fast arbejde... og fedt job... DET ka' vi li'.



Så jo... der er mange ting at glæde sig til.



Jeg glæder mig også til alle de spændende navne jeg skal lave lyd for på Paletten i Viborg hen over efteråret. Det er altid fedt at komme derop og lave noget ordentlig rocklyd engang imellem, især da, fordi vi har fået ny mixer. Den er digital, den er lækker, den lyder godt, og så den os ritti ritti pæææææn:









... hi hi... nåh ja... jeg glæder mig da osse til min fødselsdag her den 29/8...forsåmåjegfågaverogjegkangodtlideatfågaverkanjegså!!

Takfordiatdulissompåenellerandenmådelæstemed!

Bo'en

mandag den 6. august 2007

...om at tænke sig om i trafikken.

Jeg skriver det følgende indlæg med min privatpersonbilschaufførkasket på, ikke som lastbilchauffør.


Kors i hytten hvor ER jeg træt af søndagsbillister og billister generelt, som ikke er opmærksomme eller som bare slet ikke tænker sig om i trafikken, eller blot er vildt ignorante eller endnu værre uerfarne.

Jeg er især irriteret og egentlig også ret nervøs, når jeg kører på motorvejene, så hvis jeg overhovedet kan slippe afsted med nedenstående indlæg, uden at komme til at lyde hellig eller selvforherligende, så kommer der lige en svada og lidt køretips her:


Der er ikke noget mere irriterende, end at ligge bag en blød hat, der akkurat lige når at få sin ellers udemærkede bil op på 80, inden han rammer motorvejen, når alle andre kommer bagfra med mellem 110 og 140Km/t.


For dette resulterer i panikopbremsninger hos de bagvedkørende og også i hazarderede undvigemanøvrer over mod yderste spor ude på motorvejen. Det resulterer også i en lang hale af meget nervøse billister bag ham, da de jo heller ikke kan komme hurtigt nok op i fart.

Reglerne siger, at man skal være oppe i fart, inden man kører ind på motorvejen, så manhar altså ikke tid til at ligge og hygge sig op gennem gearene..kamelem skal ha' no't at leve af.



Det modsatte gælder når man kommer til en afkørsel: Man er på motorvejen INDTIL man er kommet over striberne til frakørslen, og da du jo ikke flyver en jumbojet, har du ikke brug for at starte nedstigningen over Düsseldorff....vel?


Med andre ord: du må, og skal ikke sætte farten ned allerede når der står "Brørup 8" på skiltet... men først lette på speederen og/eller bremse når du er kommet ind på afkørslen. Så undgår du endnu engang paniske kø'er bag dig og alle er glade.


Den generelle tommelfingerregel ved indfletninger/fleteregel er, at hvis du kan se dem i forruden skal du holde tilbage for dem, hvis du kan se dem i bagruden skal de holde tilbage for dig.




ØV DIG! og husk det!





Lidt om overhalinger og lastbiler.



Lastbiler er stooore, larmede og truende bæster, især når man kommer tøffende i sin personvogn. Men til gengæld er chaufførerne i langt de fleste tilfælde professionelle billister der ved hvad de har med at gøre.


Lastbilen springer altså ikke lige pludselig på dig når du overhaler den...og hvis du er een af dem, der tror at den gør det....HVOFFER HULEN SÆTTER DU SÅ FARTEN NED, NÅR DU OVERHALER DEN?? Hvorfor ikke bare blive på de 110 eller 130 der står på de fine røde skilte, og så ellers få overstået den overhaling i en fart?


Når det regner, står der en kæmpe sky af vand ud omkring lastbilen, den eneste der ikke kan se det, der den, der ligger på siden af lastbilen i en overhaling... men tænk på, at de biler der kører bag dig, som endnu ikke er kommet ind i tågen ikke kan se dig... men til gengæld regner de skam med, at du kører 110 eller 130... og hvis du ikke gør det, fordi du er bange for latsbilen.... behøver jeg skære det ud i pap? Det er ligesom i tåge: du kan fint se 2 - 3 meter frem for dig... men de, der står 4 meter væk, kan ikke se dig.... så endnu en gang:
Når du overhaler en lastbil..så gi' den da for pokker gas ikkda!!!


Og husk at blinke når du overhaler...mere end eet blink - Politiet anbefaler minds fire blink - OG ORIENTER DIG FØRST...



1) KIGGE SPEJLE

2) KIGGE ENGANG TIL

3) BLINKE BLINKE BLINKE...OG SÅ TRÆKKER VI UD...

..... nøøø-høøjjjj hvor var det let hva'?



Husk at gøre det samme, når du skal ind til højre igen






Lidt om at komme op i fart og hvordan:




Prøv lige at se på din bil.

Den kan mere end du tror, det er blot et spørgsmål om lige at tjekke det ud, så du lissom ved "hvor den går til"... altså hvad dens rammer og begrænsninger er.



Så giv den et kærligt (gerne lidt brianagtigt) blik, og lad os ta' ud på en lang lige strækning uden forstyrrelser og lad os se hvad æsken kan, og dermed opdage hvordan du måske kan undgå at blive en trafikprop, uden at overskride fartbegrænsningerne og andre gældende love.



Har du nøglerne?

Er selen spændt (vi ska' jo ikk' ha' no'n klip i pappet vel?)

Har du omdrejningstæller?

Forruden vasket?

Spejlene ordentligt indstillet? Er de ikke?... et tip:



Dit højre spejl kan NEMT både se dit højre baghjul OG samtidig se hvem der fletter ind fra højre på motorvejen, det er blot et spørgsmål om lige akkurat at kunne se siden af bilen og baghjulet hvis du har behov for det, uden nødvendigvis at kunne se begge døre
Når det er indstillet kan vi lige tage venstre spejl. Her er det vigtigere at kunne se hvad der kommer bagfra, end at kunne se siden af bilen.


Godtså.



Tilbage til bilnøglen. I med den, og så starter vi dyret (grraauuwww)



Nu starter vi så med omdrejningstælleren og får een gang for alle aflivet vores indre søndagsbillistacellerations mønster med lave og bløde omdrejninger.



Vi kører nu en lille tur, på den måde som du plejer og med din sædvanlige rytme hvor vi skifter hele vejen fra 1. til 4. eller 5. gear (alt efter hvor mange du nu har at rutte med).



Følg med på omdrejningstælleren, og læg mærke til hvor mange omdrejninger den falder hver gang du kommer op i et nyt gear.

- du vil sikkert opdage at det er mellem 900 og 1000 omdrejninger, alt efter hvor friskt du kører.



Prøv herefter at køre derudad i 4. gear... gå langt ned i fart - 30 eller 40 Km/t og træd så speederen i bund.... følg med på omdrejningstælleren og læg mærke til hvor den står, når motoren for alvor tager ved. I min bil er det ved cirka 2500 omdrejninger at den begynder at tage ved.



...skiftede du på denne første tur gear lige omkring dette punkt vil det sige, at du i praksis går død imellem hvert gearskifte, da motorens omdrejninger falder til under det effektive punkt, hver gang du skifter gear og du dermed bevæger dig derudad som om du lige havde fået en ny blød hat og du var bange for at den skulle blæse af.




Lad os nu bruge disse tal lidt konstruktivt:


Start fra nul Km/t igen.
Acellerer med et øje på omdrejningstælleren, giv gas på en frisk - men ikke nødvendigvis agressiv måde- og lad omdrejningstælleren gå de førnævnte 900 - 1000 omdrejninger højere end de 2500 før du skifter gear.



Vupti!.. nu sker der noget... du kommer hurtigere op i den ønskede fart, og din motor lød garanteret ikke som en F1 racer, som du måske havde troet....den kan snildt holde til at blive kørt lidt længere ud i gearene uden at det føjter om ørerne på dig med krumtap & cylinderdele :)


Dette husker vi jo så selvfølelig på, næste gang vi flætter ind på en motorvej... ikk' å'?

...hvis du ikk' er blevet piss-forærmet nu, så har vi samen opnået tre ting. Vi er ikke til unødig ulæmpe, vi er ikke til uforudset fare, vi har det lidt sjovere når vi kører bil.

det vigtigste er dog...orientering, orientering, orientering & omtanke. Tænk fremad, tænk dig om, læg mærke til hvad der skræmmer dig derude og undgå selv at gøre det samme, se dig for, brug din tegngivning konstruktivt og lad være med at kigge på dem du samtaler med i bilen, se ligeud når i snakker sammen... det er ikke uhøfligt, det er blot mere sikkert.

Som min mor siger ofte: "Husk, I kører med en dyrebar last: Vores børn"

...tak for interressen.

Boa