Kors i hytten hvor ER jeg træt af søndagsbillister og billister generelt, som ikke er opmærksomme eller som bare slet ikke tænker sig om i trafikken, eller blot er vildt ignorante eller endnu værre uerfarne.
Jeg er især irriteret og egentlig også ret nervøs, når jeg kører på motorvejene, så hvis jeg overhovedet kan slippe afsted med nedenstående indlæg, uden at komme til at lyde hellig eller selvforherligende, så kommer der lige en svada og lidt køretips her:
Der er ikke noget mere irriterende, end at ligge bag en blød hat, der akkurat lige når at få sin ellers udemærkede bil op på 80, inden han rammer motorvejen, når alle andre kommer bagfra med mellem 110 og 140Km/t.
For dette resulterer i panikopbremsninger hos de bagvedkørende og også i hazarderede undvigemanøvrer over mod yderste spor ude på motorvejen. Det resulterer også i en lang hale af meget nervøse billister bag ham, da de jo heller ikke kan komme hurtigt nok op i fart.
Reglerne siger, at man skal være oppe i fart, inden man kører ind på motorvejen, så manhar altså ikke tid til at ligge og hygge sig op gennem gearene..kamelem skal ha' no't at leve af.
Det modsatte gælder når man kommer til en afkørsel: Man er på motorvejen INDTIL man er kommet over striberne til frakørslen, og da du jo ikke flyver en jumbojet, har du ikke brug for at starte nedstigningen over Düsseldorff....vel?
Med andre ord: du må, og skal ikke sætte farten ned allerede når der står "Brørup 8" på skiltet... men først lette på speederen og/eller bremse når du er kommet ind på afkørslen. Så undgår du endnu engang paniske kø'er bag dig og alle er glade.
Den generelle tommelfingerregel ved indfletninger/fleteregel er, at hvis du kan se dem i forruden skal du holde tilbage for dem, hvis du kan se dem i bagruden skal de holde tilbage for dig.
ØV DIG! og husk det!
Lidt om overhalinger og lastbiler.
Lastbiler er stooore, larmede og truende bæster, især når man kommer tøffende i sin personvogn. Men til gengæld er chaufførerne i langt de fleste tilfælde professionelle billister der ved hvad de har med at gøre.
Lastbilen springer altså ikke lige pludselig på dig når du overhaler den...og hvis du er een af dem, der tror at den gør det....HVOFFER HULEN SÆTTER DU SÅ FARTEN NED, NÅR DU OVERHALER DEN?? Hvorfor ikke bare blive på de 110 eller 130 der står på de fine røde skilte, og så ellers få overstået den overhaling i en fart?
Når det regner, står der en kæmpe sky af vand ud omkring lastbilen, den eneste der ikke kan se det, der den, der ligger på siden af lastbilen i en overhaling... men tænk på, at de biler der kører bag dig, som endnu ikke er kommet ind i tågen ikke kan se dig... men til gengæld regner de skam med, at du kører 110 eller 130... og hvis du ikke gør det, fordi du er bange for latsbilen.... behøver jeg skære det ud i pap? Det er ligesom i tåge: du kan fint se 2 - 3 meter frem for dig... men de, der står 4 meter væk, kan ikke se dig.... så endnu en gang:
Når du overhaler en lastbil..så gi' den da for pokker gas ikkda!!!
Og husk at blinke når du overhaler...mere end eet blink - Politiet anbefaler minds fire blink - OG ORIENTER DIG FØRST...
1) KIGGE SPEJLE
2) KIGGE ENGANG TIL
3) BLINKE BLINKE BLINKE...OG SÅ TRÆKKER VI UD...
..... nøøø-høøjjjj hvor var det let hva'?
Husk at gøre det samme, når du skal ind til højre igen
Lidt om at komme op i fart og hvordan:
Prøv lige at se på din bil.
Den kan mere end du tror, det er blot et spørgsmål om lige at tjekke det ud, så du lissom ved "hvor den går til"... altså hvad dens rammer og begrænsninger er.
Så giv den et kærligt (gerne lidt brianagtigt) blik, og lad os ta' ud på en lang lige strækning uden forstyrrelser og lad os se hvad æsken kan, og dermed opdage hvordan du måske kan undgå at blive en trafikprop, uden at overskride fartbegrænsningerne og andre gældende love.
Har du nøglerne?
Er selen spændt (vi ska' jo ikk' ha' no'n klip i pappet vel?)
Har du omdrejningstæller?
Forruden vasket?
Spejlene ordentligt indstillet? Er de ikke?... et tip:
Dit højre spejl kan NEMT både se dit højre baghjul OG samtidig se hvem der fletter ind fra højre på motorvejen, det er blot et spørgsmål om lige akkurat at kunne se siden af bilen og baghjulet hvis du har behov for det, uden nødvendigvis at kunne se begge døre
Når det er indstillet kan vi lige tage venstre spejl. Her er det vigtigere at kunne se hvad der kommer bagfra, end at kunne se siden af bilen.
Godtså.
Tilbage til bilnøglen. I med den, og så starter vi dyret (grraauuwww)
Nu starter vi så med omdrejningstælleren og får een gang for alle aflivet vores indre søndagsbillistacellerations mønster med lave og bløde omdrejninger.
Vi kører nu en lille tur, på den måde som du plejer og med din sædvanlige rytme hvor vi skifter hele vejen fra 1. til 4. eller 5. gear (alt efter hvor mange du nu har at rutte med).
Følg med på omdrejningstælleren, og læg mærke til hvor mange omdrejninger den falder hver gang du kommer op i et nyt gear.
- du vil sikkert opdage at det er mellem 900 og 1000 omdrejninger, alt efter hvor friskt du kører.
Prøv herefter at køre derudad i 4. gear... gå langt ned i fart - 30 eller 40 Km/t og træd så speederen i bund.... følg med på omdrejningstælleren og læg mærke til hvor den står, når motoren for alvor tager ved. I min bil er det ved cirka 2500 omdrejninger at den begynder at tage ved.
...skiftede du på denne første tur gear lige omkring dette punkt vil det sige, at du i praksis går død imellem hvert gearskifte, da motorens omdrejninger falder til under det effektive punkt, hver gang du skifter gear og du dermed bevæger dig derudad som om du lige havde fået en ny blød hat og du var bange for at den skulle blæse af.
Lad os nu bruge disse tal lidt konstruktivt:
Start fra nul Km/t igen.
Acellerer med et øje på omdrejningstælleren, giv gas på en frisk - men ikke nødvendigvis agressiv måde- og lad omdrejningstælleren gå de førnævnte 900 - 1000 omdrejninger højere end de 2500 før du skifter gear.
Vupti!.. nu sker der noget... du kommer hurtigere op i den ønskede fart, og din motor lød garanteret ikke som en F1 racer, som du måske havde troet....den kan snildt holde til at blive kørt lidt længere ud i gearene uden at det føjter om ørerne på dig med krumtap & cylinderdele :)
Dette husker vi jo så selvfølelig på, næste gang vi flætter ind på en motorvej... ikk' å'?
...hvis du ikk' er blevet piss-forærmet nu, så har vi samen opnået tre ting. Vi er ikke til unødig ulæmpe, vi er ikke til uforudset fare, vi har det lidt sjovere når vi kører bil.
det vigtigste er dog...orientering, orientering, orientering & omtanke. Tænk fremad, tænk dig om, læg mærke til hvad der skræmmer dig derude og undgå selv at gøre det samme, se dig for, brug din tegngivning konstruktivt og lad være med at kigge på dem du samtaler med i bilen, se ligeud når i snakker sammen... det er ikke uhøfligt, det er blot mere sikkert.
Som min mor siger ofte: "Husk, I kører med en dyrebar last: Vores børn"
...tak for interressen.
Boa
2 kommentarer:
He he, tak for denne lektion i accelererende og ufarlig kørsel. Jeg er enig i langt det meste, og kan sagtens forstå dine synspunkter.
Mange gange tror jeg det drejer sig om at danskere generelt kører på regler, og derfor ikke er specielt gode billister. I et lang som Egypten kan der nemt være 6 spor igennem Cairo, i HVER retning, og alle kører lige vildt, men de er fandens dygtige billister for de ved hvad de skal holde øje med, de kender deres bil, og de er vant til at holde øje med det hele.
Ole-blødhat er nok mere til regelret kørsel, og ikke så vant til uforudsete situationer. Det tror JEG kan være med til at gøre trafikken farligere.
Og så kører mange AAAAAAAAALLLTTTT for tæt, især i overhalingsbanen. Når man skal frem, og en anden er ved at overhale, så kører man da bare op 3 meter fra den forankørende bil - SÅ KAN HAN LÆRE DET!
Det skræmmer mig når jeg kører på motorvej - folk som kører helt oppe i røven på mig. Det både skræmmer mig, og gør mig PISSED OFF!
Hmm...måske skulle du bare tage en flyver på ferie næste gang, Bo?:-) Jeg synes de mest skræmmende bilister er unge mænd, der lige har fået bil og kørekort, og som ikke er klar over, at deres biler kan være et livsfarligt våben med den måde mange af dem kører på. Og ja, folk kører for tæt.
Send en kommentar