Nærmere bestemt 485 heste(kræfter) og cirka 3000 ørreder.
Jeg ringede i tirsdags på en annonce, hvor man søge lastbilchauffører til kørsel med fisk. Samme dag var jeg til "en bette snak" med chefen for det hele hos Freia Forellen i Toferup, små 40 kilometer øst for Ribe. De skulle bruge folk til at køre rundt til dambrug i Jylland og læsse ørreder på lastbilerne, til eksport.
Se, dét lød som en loppetjans for mig og efter en meget hyggelig, afslappet, og uformel samtale med "mester & søn" kørte jeg hjem men beskeden "vi ringer imorgen, og fortæller hvad du skal".
Som sagt, så gjort: "Du skal ud og køre med Benny torsdag morgen og du skal møde klokken 5(!), så skal han nok vise dig, hvad det handler om".
Torsdag morgen kl 4.55 stiller jeg på pladsen, hvor Benny er ved at fylde frisk luft (ilt) på tanken på ladet af lastbilen, og efter en kort "go' morgen & velkommen" si'r han så:"Nå, men jeg har jo lige været i Tyskland med fisk, så du kører.... ka' du bakke med en anhænger?"
"Hæ, hæ... bakke og bakke... altså jeg har jo hængerkort, men jeg vil sq ikk' li' påstå at jeg får den der fætter bakket 90 grader om et hjørne i hverken første, andet eller tredje forsøg".
"Nå, jamen det ser vi til, det skal jo læres og du behøver ikk' at være ekspert allerede idag"
"Tak tak", si'r jeg så, og tager monstret i øjesyn... det var godtnok en pænt lang fætter den lastbil dér, men hvad... jeg véd jo jeg kan, så vi tøffede lisså stille derudaf, efter den obligatoriske udfyldning af køreskiver og genemlæsning af rutebeskrivelse m.v.
Turen gik i øvrigt fra Tofterup, over Ulfborg, Karup, Holstebro, Nørre Snede, Ikast, Brande og hjem igen. Alt i alt en tur på lidt over 300 kilometer, og hele 3 gange skulle der bakkes lidt rundt, og jeg indrømmer gerne, at når der skal bakkes lige tilbage, så går det an for mig, men den der med rundt om et hjørne.... det måtte Benny altså klare for mig... den skal der godtnok øves en hel del mere på, men det er jo osse nogle år siden jeg har gjort det sidst.
Jobbet går ellers i al sin enkelthed ud på, at køre fra dambrug til dambrug, sige daw daw til folkene der, åbne låget på tankene på ladet og så ellers se til, mens de pumper ørreder (foreller) op til mig, og så ellers flytte vogntoget frem & tilbage, så fiskene kommer i de rette tanke, alt efter hvor store de nu er... fiskene altså. Når alle dambrug på ruten er vinget af, er det hjemad, og blot stille lastbilen fra sig, så kommer der nogen om aftenen og tøffer det hele til Holland, Tyskland, Østrig, eller Zchweits.
Så det generelle indtryk af dag 1 på det nye job er: Rigtigt gode oplevelser, meget rar og informativ og easy going kollega, og stor fed lastbil, med en lidt bøvlet anhænger.... jeg er klar til næste tur... det bli'r på mandag, og det bli'r sjov!
P.S.
For de, af læserne, som tror jeg snakker om anhængere i Brænderuptrajler-klassen, er her lige et billede af vogntoget.
Lidt data på fætteren her:
4 år gammel.
Har kørt lidt over 700.000 kilmeter.
Over 400 heste.
6 cylindre
Vægt i læsset tilstand, omkring 40 tons, 3 aksler på forvogn hvoraf der også styres på den ene bagaksel, 2 aksler på hængeren, den forreste aksel drejer med hvilket gør al bakning 100% omvendt af bakning med sætevogn eller Brænderup'en"
Indbygget programmerbare, luftaffjedrede sæder, fartpilot, aircondition, sovekabine, kafemaskine, køleskab, stereoanlæg, navigationsudstyr & hvad man ellers kunne drømme om.
Tak fordi du læste med.
Boa (skabstrucker)
Ingen kommentarer:
Send en kommentar